zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

spektakl Izadory Weiss

muzyka Karl Friedrich Abel, Lisa Gerrard, Philip Glass, Sergiusz Prokofiew,
Gustavo Santaolalla, Silvius Leopold Weiss, Ludwig van Beethoven
libretto i choreografia Izadora Weiss
scenografia multimedialna Radosław Moenert, Paweł Nurkowski
kostiumy Hanna Szymczak
 
premiera 15 maja 2009

czas trwania 2h (jedna przerwa)
 
nagrody i wyróżnienia:
Nagroda Teatralna 2009 Marszałka Województwa Pomorskiego dla Izadory Weiss (choreografia) oraz Franciszki Kierc (rola Julii)
Nagroda Teatralna 2009 Prezydenta Miasta Gdańska dla Franciszki Kierc (rola Julii)
Pomorska Nagroda Artystyczna 2009 dla Izadory Weiss (inscenizacja i choreografia)
 
 
obsada 13 maja 2011 (Kassel w Niemczech):
 
Romeo Michał Łabuś
Julia Franciszka Kierc
Niania Agnieszka Wojciechowska
Merkucio Filip Michalak
Oficer Marzena Socha
Tybalt Piotr Nowak
Parys Ireneusz Stencel
Ojciec Leszek Alabrudziński
Matka Aleksandra Michalak
 
oraz
zespół Bałtyckiego Teatru Tańca
 
 
obsada 28 kwietnia 2011:
 
Romeo Marek Szczygieł
Julia Beata Giza
Niania Agnieszka Wojciechowska
Merkucio Filip Michalak
Oficer Natalia Madejczyk
Tybalt Piotr Nowak
Parys Ireneusz Stencel
Ojciec Leszek Alabrudziński
Matka Aleksandra Michalak
 
oraz
zespół Bałtyckiego Teatru Tańca
 

obsada 29, 30 kwietnia 2011:

Romeo Michał Łabuś
Julia Franciszka Kierc
Niania Agnieszka Wojciechowska
Merkucio Filip Michalak
Oficer Marzena Socha
Tybalt Piotr Nowak
Parys Ireneusz Stencel
Ojciec Leszek Alabrudziński
Matka Aleksandra Michalak

oraz
zespół Bałtyckiego Teatru Tańca

obsada 15 maja 2009:

Romeo Michał Łabuś
Julia Franciszka Kierc
Niania Sylwia Kowalska-Borowy
Merkucio Filip Michalak
Oficer Marzena Socha
Tybalt Piotr Nowak
Parys Ireneusz Stencel
Ojciec Leszek Alabrudziński
Matka
Aleksandra Michalak

oraz
zespół Bałtyckiego Teatru Tańca
 
Historia mitycznych kochanków rozgrywa się współcześnie w Bagdadzie. Julia pochodzi z bogatej miejscowej rodziny i uwikłana jest w sprzeczności pomiędzy jej współczesnym wykształceniem i upodobaniami, a narzucanymi jej przez kulturę i tradycję ściśle określonymi nakazami i zakazami. Ojciec i matka nie dopuszczają najmniejszej wątpliwości, że posłuszeństwo wobec nich jest najwyższym obowiązkiem, bo to oni reprezentują wolę społeczną i boską. Jej brat Tybalt, z którym wychowywała się od urodzenia, jest surowym i zazdrosnym o nią opiekunem, który też nie przyjmuje do wiadomości, że jej pragnienia i sądy mogą odbiegać od przyjętych zasad. Jedyną wierną przyjaciółką jest jej Niania, która lawiruje na pograniczu tradycji, swoistego szamaństwa i umiłowania zakazanej wolności.
Romeo jest żołnierzem przysłanym wśród wielu innych w misji stabilizacyjnej. Nie jest istotne z jakiego konkretnie kraju pochodzi. Może z Hiszpanii? Ważne jest to, że przybył z obcej kultury odbieranej tu jako zagrożenie miejscowych wartości. Ważne, że jest wrogiem, a najważniejsze, że nie wyznaje tej samej religii. Spotkanie obojga bohaterów naznaczone jest od samego początku stygmatem klęski. Ich nagła miłość rodzi cierpienia i śmierć.
czytaj więcej

 

 

Ta historia może się wydarzyć zawsze i wszędzie. Jej bohaterami jest para zakochanych, która ma przeciwko sobie cały świat. Nawet najbliżsi nie mogą być wsparciem. Szekspirowski mit Romea i Julii często przybiera realne kształty. Ile to już zdarzyło się historii zakochanych, którzy stali się ofiarami sztucznych podziałów i konfliktów? W spektaklu Izadory Weiss ta opowieść również  oparta została na motywach Szekspira, ale choreografka umieściła ją w dobrze znanych nam realiach współczesnych. Jak zawsze sama dobrała do tego muzykę, bo wierzy, że opowieść, muzyka i taniec tworzą harmonijną całość. Jest to spektakl autorski, czerpiący inspirację z różnych źródeł. Idąc niekiedy znanym powszechnie tropem i drążąc funkcjonujące w kulturze metafory autorka odwołuje się jednak głównie do własnej wyobraźni i bardzo osobistego rozumienia świata, w którym obrona podstawowych wartości jest powołaniem każdego człowieka.

Scenografia multimedialna wykorzystuje projekcje do określenia konkretnych miejsc i wsparcia emocji zawartych w muzyce i choreografii. Współczesne kostiumy dostosowane są w swojej prostocie do zadań tańca, ale ich jakość i wyrafinowanie stanowią istotny element artystycznej całości. Choreografia jest połączeniem techniki modern z oryginalnym językiem charakterystycznym dla spektakli Izadory Weiss.

Tradycyjnie muzykę do spektaklu wybierała Izadora Weiss, dla której „muzyka i ruch jest jak oddychanie, jak jedno ciało”. To co możemy usłyszeć podczas spektaklu, to efekt wielomiesięcznych poszukiwań, przesłuchiwania płyt. W Romeo i Julia wykorzystała między innymi utwory: Lisy Gerrard, Santaollala, Philipa Glassa, a także Sergiusza Prokofieva.