zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

spektakl Izadory Weiss

muzyka Philip Glass
libretto, inscenizacja i choreografia Izadora Weiss
scenografia Hanna Szymczak
światła Piotr Miszkiewicz
asystenci choreografa Elżbieta Czajkowska-Kłos, Filip Michalak

premiera 9 listopada 2014

czas trwania 30 min

 

obsada 11, 12, 14 kwietnia 2015:

Służąca Paulina Wojtkowska
Pani Beata Giza
Dziewczyna Julia Sanz Fernandez (11 IV) / Naya Monzon Alvarez (12, 14 IV)
Biesy Tura Gómez Coll, Sayaka Haruna
   
Pan Filip Michalak
Zły Oleksandr Khudimov
Zdrajca Oscar Pérez Romero
Chłopak Beniamin Citkowski
Gwałtownicy Jacopo Grabar, João Paulo de Castro Franca
  Bartosz Kondracki, Joel Mesa Gutierrez
 
 
Projekt Niderlandy, w ramach którego odbyła się premiera spektaklu Light, otrzymał Nagrodę Teatralnę Miasta Gdańska dla najlepszego spektaklu 2014 roku.

 
Program spektaklu otwiera fotografia obrazu Vermeera Mleczarka. Towarzyszy temu lapidarny wiersz Wisławy Szymborskiej o znaczeniu tego, i nie tylko tego, obrazu. Obrona sensu życia i twórczości zawarta w gorzkim proteście wobec chaosu i zniszczenia zapada głęboko w pamięć i zmusza do refleksji nad siłą przetrwania, jaką dają człowiekowi proste czynności codziennego bytowania. Ich piękno i zdolność budowania na nich mądrych alegorii stanowią nieśmiertelny fundament nie tylko malarstwa flamandzkiego, ale każdej dziedziny sztuki. Mimo przewagi nieludzkich trendów preferujących destrukcję form i wartości, mimo fascynacji abstrakcją i technologią, mimo dehumanizacji sztuki, wciąż wierzymy, że jej prawdziwym powołaniem jest opowieść o człowieku, jego potrzebach i namiętnościach, lękach i rozpaczy, nadziei, że śmierć nie odbierze mu wszystkiego i nie do końca obróci go w proch.

Choreograficzna opowieść Izadory Weiss rozpoczyna się w idylli życia artysty, który nieostrożnie pozwala sobie na drobny „grzech”. Ta szczelina w bezpiecznym kokonie powoduje, że pękają ściany i z ciemnego świata zaczyna się wdzierać zło. Alegoryczne biesy są początkiem lawiny nieszczęść. Pojawia się Dziewczyna, która nie spędza życia pod bezpiecznym kloszem i zawsze wystawiona była na gwałt otaczającego ją świata. Jej prześladowcy pod wodzą Złego niszczą na swojej drodze wszystko, co wartościowe. Nawet jeśli wśród nich pojawia się ludzki odruch ułożenia sobie normalnego życia, to zło tylko pozornie daje za wygraną. Powraca w chwili zaniedbania i tak jak wirus atakuje osłabiony organizm, tak ono niszczy nie dość odpornych. W końcu zabija to, co kochamy. Choreografka nie ulega pokusie moralizowania. Wierzy tylko w to, co wyraziła Szymborska – szansą na przetrwanie jest sztuka i utrwalone w niej wartości. Nawet jeśli nasze życie zostanie z nich wytrzebione.
 
 
Recenzja Grahama Wattsa (dancetabs.com): tutaj.
 
 

 

 


                                                                                  Partner strategiczny Opery Bałtyckiej
                      
 
 
       Partner BTT
 
      


       Partnerzy spektaklu

                         

 

    

 
      Wszyscy partnerzy i patroni medialni projektu Niderlandy- tutaj.