zamknij

Spotkanie organizacyjne szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca

08-09-2015

 Informujemy, iż zebranie organizacyjne i zapisy do szkoły tańca Bałtyckiego Teatru Tańca odbędą się 21 września (poniedziałek) w budynku Opery Bałtyckiej (wejście od ul. Towarowej) w dużej sali baletowej, grupy dziecięce i młodzieżowe o godz. 17:30 oraz dorośli o godz. 18:00.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

 

zamknij
drukuj

spektakle Izadory Weiss i Jiříego Kyliána

BODY MASTER
spektakl Izadory Weiss

libretto, montaż muzyki, inscenizacja i choreografia Izadora Weiss      
kostiumy Hanna Szymczak
światła Piotr Miszkiewicz
asystenci choreografa Elżbieta Czajkowska-Kłos, Filip Michalak
animatorzy Wojciech Stachura, Piotr Srebrowski

premiera 8 listopada 2014

czas trwania 37 min.
 
 
obsada 10, 11, 16, 17 stycznia 2015:
 
Filip Michalak
Beata Giza
Beniamin Citkowski
Naya Monzon Alvarez
Jacopo Grabar
Julia Sanz Fernandez
Oleksandr Khudimov
Filip Löbl
Bartosz Kondracki
Paulina Wojtkowska
Tura Gómez Coll
Hodei Iriarte Kaperotxipi
Oscar Pérez Romero
Tania Verdejo Vazquez
Elżbieta Czajkowska-Kłos
João Paulo de Castro Franca
Karol Miękina
Sayaka Haruna
Radosław Palutkiewicz

 

 
Tytuł najnowszej choreografii Izadory Weiss ma charakter ironiczny. Jak każda ironia, również ta ma gorzki smak. Opowieść o Mistrzu, który w swojej hermetycznej rzeczywistości próbuje wykreować własny świat przy pomocy tancerzy, przywodzi na myśl wielkiego reformatora teatru Gordona Craiga. Jego również uwiodła idea doskonałego Aktora – Nadmarionety zdolnego do precyzyjnego przekazania zaprogramowanych emocji. Przed i po Craigu było wielu wybitnych twórców uwikłanych w tragiczną sprzeczność pomiędzy pragnieniem demiurgicznej władzy nad poddanym mu artystą, a dążeniem do wydobycia z niego przejmującej ludzkiej prawdy. Prędzej, czy później ta sprzeczność kończy się buntem, rewolucją i zagładą władzy. Rodzi się następny demiurg i staje wkrótce przed tymi samymi dylematami: czy narzucać swoje doskonałe, przemyślane i konstruktywne idee, czy akceptować mniej doskonałą dowolność i chaos. Na przykładzie wymyślonej przez siebie historii Izadora Weiss po raz  kolejny zmaga się z podstawowymi pytaniami o istotę tworzenia teatru i relacji pomiędzy wizją kreatora i artystami, którzy tę wizję wcielają w życie.
 
Więcej o spektaklu: tutaj.
 
 
 
SARABANDE
spektakl Jiříego Kyliána
 
muzyka Jan Sebastian Bach
(w elektronicznej aranżacji Dicka Heuffa)
scenografia i choreografia Jiří Kylián
kostiumy Joke Visser
światła Jiří Kylián (koncepcja), Joop Caboort (realizacja)
nadzór techniczny nad światłem / scenografią Joost Biegelaar
reżyser dźwięku Dick Schuttel
asystent choreografa Patrick Delcroix
 
premiera światowa 13 września 1990, AT&T Danstheater, Haga Nederlands Dans Theater
premiera Bałtyckiego Teatru Tańca 8 listopada 2014
 
czas trwania 21 min.
 
 
obsada 10, 11, 16, 17 stycznia 2015:
 
Oscar Pérez Romero
Oleksandr Khudimov
Hodei Iriarte Kaperotxipi
Beniamin Citkowski
Bartosz Kondracki
Filip Löbl
 
 
Na tle Sarabande Bacha Jiří Kylián kontynuuje swoje poszukiwania podstawowych odpowiedzi na podstawowe pytania dzieci „dlaczego?...” Proste struktury, banalne sytuacje, wizje jak ze snu, retrospekcje, pęknięte motoryki tańca i pantomimy to składniki tej choreograficznej „kuchni” gwarantujące, że odpowiedź na to pytanie nigdy nie nadejdzie.

Pomysł Kyliána na Sarabandę zrodził się – jak wiele jego ostatnich dzieł – jako „przedsięwzięcie choreograficzne”. Spektakl będąc czarno-białym szkicem, który ma być ukończony i pokolorowany w umysłach widzów, odnosi się innych choreografii Kyliána, No More Play, Falling Angels oraz Sweet Dreams. I pomimo że punkt wyjściowy jest czysto intelektualny w swojej naturze, to rezultat jest zdeterminowany przez energię emocji.
Muzyka Bacha w swojej perfekcyjnej strukturze i uduchowieniu nie potrzebuje żadnej interpretacji. Jeżeli zaś chodzi o sam balet, to kontrast pomiędzy muzyką i tańcem / dźwiękami kreuje zmysłowe pole gry dla ludzkich relacji i instynktów.
 
Więcej o spektaklu: tutaj.
 

FALLING ANGELS
spektakl Jiříego Kyliána

muzyka Steve Reich
inscenizacja, scenografia i choreografia Jiří Kylián          
kostiumy Joke Visser
światła Jiří Kylián (koncepcja), Joop Caboort (realizacja)
nadzór techniczny nad światłem / scenografią Joost Biegelaar
asystent choreografa Roslyn Anderson


prapremiera światowa
23 listopada 1989, AT&T Danstheater, Haga Nederlands Dans Theater
premiera Bałtyckiego Teatru Tańca 8 listopada 2014

czas trwania 16 min.
 
 
obsada 10, 11, 16, 17 stycznia 2015:
 
Beata Giza
Tura Gómez Coll
Naya Monzon Alvarez
Paulina Wojtkowska
Julia Sanz Fernandez
Agnieszka Wojciechowska
Elżbieta Czajkowska-Kłos
Sayaka Haruna


Dla Jiříego Kyliána fascynujący aspekt kompozycji Reicha leży w jej rytmicznej strukturze, a szczególnie w użyciu środka stylistycznego zwanego phasing (fazowanie). Tworzy ona płynne tło, na którym choreografia może rozwijać się zupełnie niezależnie.
Podczas kiedy zazwyczaj Kylián traktuje muzykę jako pierwotne źródło dla swoich choreografii, czyli opiera swoją pracę na (istniejącej) muzycznej strukturze dzieła, w Drumming poczuł potrzebę oddania pełnego priorytetu tańcowi. Wynikiem jest pasjonujący i bezpośredni lot ośmiu tancerek. Falling Angels - "coś o naszym zawodzie" tak lubią to dzieło komentować choreografowie.
 
Więcej o spektaklu: tutaj.
 
 
Projekt Niderlandy, w ramach którego odbyła się premiera spektakli Body Master / Sarabande / Falling Angels, otrzymał Nagrodę Teatralnę Miasta Gdańska dla najlepszego spektaklu 2014 roku.
 
 
 
                                                                                Partner strategiczny Opery Bałtyckiej:
           
 
 
Partnerzy:
 
   Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska
 

    Patronat honorowy:
   
 
 
           
 
   Spektakle Sarabande i Falling Angels są realizowane we współpracy
   z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu
   "Zamówienia choreograficzne 2014".
 
 
              
   
 
  
 
 

  Wszyscy Partnerzy i Patroni projektu Niderlandy - tutaj.